TRAVEL : Penang 2016

4:09 PM

Assalamualaikum,

Entry ni sesuai untuk yang jenih backpackers tau ?
kenapa ?
Alaaa sebab qiela stay dekat Hostel, Penang kan bnyk hostel ?

1 October 2016

bermulanya pengembaraan kami bertiga. Qiela, Hazriq dan Raihan. wehuuuuuu kami bergerak dalam pukul 3.10PM mcm tu. lambat sebab kami pegi kenduri dulu. makan kasi kenyang hehehe. Alhamdulillah, sesudah sampai, kami start cari hostel yang kami dah booking 3 hari lepas. SIOK HOSTEL, LEBUH CHULIA PENANG (pronounce SYIOK). Senang sangat nak cari, bebetul tengah pekan Georgtown tu. Siap pakej bawah hostel ada subway. hahahaa

*sumber google*

lepas dah settle urusan checkin, kami dibawa pegi sekeliling hostel yang boleh dipegi. dorm dia bnyk jugak lahh. ada mixed ada female dorm. kawasan sekeliling sangat lahh best, teruja jangan cakap lahhh. lepas dah lepak2 sekejap tg sekeliling, kami decide nak keluar pusing2 pekan. hari pun dah nak malam, kami sampai pun dah dekat pukul 6 masa tu.

ruang reception

pintu nak masuk ke dorm2

smoking area bahagian atas

bilik air dia pun lawa k

nama dorm kami yang perempuan. ada 6 beds je

ke toilet female dorm

okayy what dpt katil besar ni ada selimut and towel. locker sebelah kiri katil tu
dorm kami *sumber google*

jalan kaki acah bagpackers lahh kami, hahahhaa kemain tauu seronok sngt. lepas tu decide nak sewa basikal, pusing2 pekan georgetown tu. fuhh 1st time buat keje naik basikal lalu jalan besar2 ni. tau ajelahhh penang tu serupa apa manusia. fun gilaaa rasa, and lebih cepat sampai dr naik kereta. entah kami kayuh sampai pukul berapa pun tak perasan, cuma tu lahh, uncle yang sewa basikal lupa kasi kunci dekat kasi, sadis betul xdpt nak melepak makan, walhal memasing lapar. paling teruk tu aku lahh. lapar tahap apa dahh masa tu.

sebenarnya nak book hotel yg ni. time capsule. tapi over bajet. jalan2 ternampak pulakk. cissss

acah acah je ni

yang belakang tu tengok awek mana entahh

3D art museum kalau tak silap yang ni. lawa sebab tukar2 warna lampu dia

dah lahh mengayuh, lapar lagi. mmg moody habis lahh. basikal pulak xboleh tinggal, karang hilang satu hal pulakkkk. so kami decide utk pulangkan basikal dan pegi cari makan. cadang nya nak mandi semua dulu, tapi terjumpa pulak NS Nasi kandar dlm 3minit jln dr hostel kami. ingat nak beli bungkus then lepak je dekat atas, hahahaa tapi perut dah tak menyempat. terus ajalahh makan dekat kedai tu. baru feel.

dah kenyang apa lagi, ajom lahh balik dan mandi2 since dr sampai tak jengah lagi bilik air. hahahaa perangai je memasing. mandi2 then kami pun lepak dekat ruang tv and makan hostel. fuhh tertarik jugak termpat dia. mmg santai. melepak tgk tv, sembang buat kopi sampai ke midnight. tapi tu lahhh, nak overnight pun xboleh sebab memasing dah penat and mengantok.

mmg best tempat lepak dia ni *sumber google*

2 October 2016

pagi2 lagi dah dikejutkan cik abe, fuhh mcm dekat rumah pulakkk kejut kemain awal. siap2 mandi bagai kita pegi breakfast dekat atas. tak bnyk choice pun makanan, tapi berbaloi lahh dengan harga yang ditawarkan. just ada 2 pilihan je, cereal dengan toast (pelbagai jenis jem). tapi alhamdulillah kenyang lahh kami2.

muka baru bangun sangat. hahahaa

dah selesai makan, kami decide utk pergi bukit bendera, since budak orked (raihan) tu tak pernah pegi. gagah kan jugak even ya Allah beratus umat manusia dkt sana. fuhhhh awal2 tu mmg gigih beratur beli tiket bagai. dah beratur nak naik train, makin lama makin sesak. fuhh kami decide utk keluar dan pergi tempat lain. burn dahh duit ticket naik train. tapi lagi elok dr bersesak mcm tu.

tengok lah berapa ramai belakang kami tu -_-

3jam kami membazir masa dekat bukit bendera tu, since kami pergi mmg cuti yg agak panjang 3hari. siapa suruh tak dtg awal *padahal dah ckp mmg kene pegi awal2* tapi xde rezeki jugak nak naik. masa tu pun dah pukul 12. kami pun menuju ke pekan untuk beli souvenir and apa lagi yang berkaitan penang, harus lahh jeruk madu pak ali tu ! ahahahhaa

dalam nak cari kawasan beli buah tangan tu, merata lahh kami pusing nak ingt tmpt mana yang ada bnyk souvenir ni. pusing2 baru teringat area balai polis tu dekat dengan mydin. apa benda lahh nama jalan dia, dah lupa teruk. jalan2 cuci mata, kami sebenarnya lapar. hahahaha okayy kita pegi street food area jalan tu *tak ingat lebuh apa*. fuhh murah gila kedai dekat situ, 1st time jumpa kedai murah sngt dkt penang. hahaha

lepas selesai makan apa lagi, kita terus kan usaha utk mencari buah tangan. tapi cik abe ade ckp, kalau nak beli jeruk, beli dekat seberang prai. lagi murah katanya. ye ke entahhh. kami pun ikut ajeee. cuma beli buah tangan utk adik2 cik abe and beli keychain je.

kami teruskan perjalan balik dengan singgah ke Jetty Chew ! wehhh superb betul area sini, baru reti nak explore. otw nak pegi penghujung jeti tu, bnyk kedai souvenir sepanjang jalan. ya rabbi lagi murah. org tempatan situ jugak jualnyaaa. sempat lahh beli bag yg comel utk mama cik abe dengan buku nota kecil. comelll. dah habis bergambar ayuh lahh pulang.

sebenarnya lama dah teringin nak naik ferry dekat penang. cik abe turut kan jugak permintaan naik ferry. hahahaa tapi betullah. beratur nak tunggu tu sempat lagi cik abe lelap. hahahaa sejam oii tunggu ferry. punya lahh excited bila dpt naik. hahahaha dah mcm bebudak pulakk.

sampai je sebrang kami cari jeruk madu pak ali. boleh tahan lahh harga. siap kasi free air lahh free jeruk sikit lahh. hahahahaa nasib kedai dia tak ramai. sonang dan cepat.

sebenarnya lepas beli kami nak shoot balik terus, tapi cik abe sibuk nak tunjuk poli dia study 3 tahun dulu. haaa layan kan ajelahh, siap tunjuk rumah sewa. dan sekali lagi kami lapar gila. yelahhh makan nya cucur udang aje tgh hari tu. maka kami singgah kedai makan betul area poli seberang prai tu. makan2 then kami pun bergerak balik menuju ke Ipoh semula. okayy bye short vacay......

BAJET 2hari 1malam PENANG :

RM36 - Hostel & Breakfast
RM8   - Sewa basikal
RM10 - Bukit Bendera (burn sajooooo)
RM5   - Keychain
RM20 - bag adik2 cik abe
RM12 - bag mama cik abe
RM25 - Jeruk madu pak ali (3PEK)
RM31 - Makan-makan
RM28 - Minyak kereta

TOTAL = RM 175 untuk 2hari 1malam. heheheee

Sebenarnya boleh je jimat lagi tu, mmg under bajet sbb dah siap2 ketepi dah bajet rm200 utk pi sehari. fuhhhh bnyk jugaaaa sebenarnyaaa.

okayy kita jumpa lagi di entry akan datang